ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 大阪青山大学紀要
  1. 紀要
  2. 大阪青山大学紀要
  3. 5巻

短詩に関する教育社会学的論攷(第二報)俳句の評価と相互主観性――二分する虚子の評価

https://osaka-aoyama.repo.nii.ac.jp/records/52
https://osaka-aoyama.repo.nii.ac.jp/records/52
e5329c3f-8e25-41e2-9d8b-9121491c6dc2
名前 / ファイル ライセンス アクション
JOAUvol5.31-52(OCR).pdf JOAUvol5.31-52(OCR) (780.7 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2013-11-07
言語
言語 jpn
タイトル
タイトル 短詩に関する教育社会学的論攷(第二報)俳句の評価と相互主観性――二分する虚子の評価
タイトル
タイトル Studies of Japanese short poems from the standpoint of educational sociology (The second report): Subjectivity in evaluation of haiku poems─evaluation of Kyoshi’s works divided into two scholarly and poet camps.
言語 en
キーワード
主題 高濱虚子
キーワード
主題 大岡信
キーワード
主題 岸本尚毅
キーワード
主題 評価の二面性
キーワード
主題 短詩文学
キーワード
主題 省略文学
キーワード
主題 結社
キーワード
主題 同人
キーワード
主題 虚子観
キーワード
言語 en
主題 Kyoshi Takahama
キーワード
言語 en
主題 Makoto Oooka
キーワード
言語 en
主題 Naoki Kishimoto
キーワード
言語 en
主題 two-facedness of the evaluation
キーワード
言語 en
主題 short poem literature
キーワード
言語 en
主題 abbreviation literature
キーワード
言語 en
主題 kessha
キーワード
言語 en
主題 doujin
キーワード
言語 en
主題 the viewpoint for Kyosi
キーワード
言語 en
主題 the way of thinking for the haiku
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
著者 近藤, 大生

× 近藤, 大生

近藤, 大生

ja-Kana コンドウ, モトオ

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Generally speaking, evaluation of any art work is not an easy matter. Especially, evaluation of haiku poems becomes harder not only because a haiku poem, consisting of only seventeen syllables, is a work of the shortest from of literary art, but also because elements other than the words constituting the poem have to be taken into consideration.
Take an example of Kyoshi Takahama, who is regarded as the founder of contemporary haiku and has certainly made great contributions both qualitatively and quantitatively to the modern haiku world. However, most of his haiku works are admired only by people who belong to associations of similar haiku concepts (kessha). In contrast, there are people who stand outside the above associations and do not necessarily guarantee the values of Kyoshi’s haiku works.
In the present article, I took up scholars and haiku poets such as Akito Arima, Ichiro Hukumoto, and Shizuo Miyazawa who regard themselves as Kyoshi’s followers and supporters while I selected Makoto Oooka, Jinichi Konishi, Naoki Kishimoto, and others who are somewhat critical of Kyoshi’s haiku in certain aspects. I examined and compared their opposing views on Kyoshi and discussed the differences between their standpoints.
As result, I reached the conclusion that there exists a hardly surmountable organizational barrier, which forms the basis of differences in the way of thinking and sense of values between the two camps. I consider the existence of haiku associations (kessha) to be the barrier.
The present article attempted to clarify the cause of division as to the values of Kyoshi’s haiku and discuss the merits and demerits and today’s significances of kukai (haiku meetings) and kessha (haiku associations) which played important roles in the development of haiku poetry.
書誌情報 大阪青山大学紀要
en : Journal of Osaka Aoyama University

巻 5, p. 31-52, 発行日 2013-03-31
出版者
出版者 大阪青山大学『大阪青山大学紀要』編集委員会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 18833543
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:28:05.223568
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3